گزارشی از حضور حامیسان در جشنواره توان‌تک

شرکت در برخی رویدادها نیازی به انگیزه‌های مادی ندارند. برخی جاها باید حضور یافت تا سهم خود را در بهبود وضعیت جامعه ادا کرد. گاهی باید به کمک دیگران شتافت بی‌آنکه سود قابل پیش‌بینی برای آن متصور شد؛ هر چند که چراغ خانه همسایه، همیشه اتاق شما را هم روشن می‌کند. پیشرفت و موفقیت در جامعه ناموفق اگر نگوییم غیرممکن، دست کم طاقت‌فرساست. پس عمل به اصل اخلاقی یاری به دیگران و اصل اجتماعی مشارکت در بهبود وضعیت جامعه خواه-ناخواه و دیر یا زود به هموار شدن مسیر موفقیت ما کمک خواهد کرد.

با این نگاه، شرکت حامیسان در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود و در ادامه همکاری‌های پیشین، تصمیم گرفت در رویدادی که «مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد» آن را ترتیب داده بود، به عنوان حامی حضور پیدا کند.

 

یک رویداد متفاوت

رعد از باسابقه‌ترین مراکز خیریه در امور همشهریان توان‌یاب شهر تهران است که برنامه‌ریزی مفصلی برای برگزاری جشنواره توان‌تک در روزهای پس از «روز جهانی معلولان» کرده بود؛ رویدادی چهار روزه -۲۱ تا ۲۴ دی- برای گردآوری شرکت‌های مطرح در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی. جشنواره توان‌تک برای این دسته از شهروندان، علاوه بر معرفی خدمات شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده، امکان کاریابی را فراهم کرده بود تا گامی مهم در جهت خودکفایی توان‌یابان و بهره‌بندی جامعه از ظرفیت آنها برداشته شود. در این جشنواره ۲۰ شرکت اصلی و ۲۳ استارت‌آپ شرکت کردند.

سوغات حامیسان

طبق قانون کار، سه درصد از استخدام‌ها در مراکز دولتی باید از معلولان باشد اما طبق ادعای رسانه‌ها این رقم هیچگاه عملی نشده است. اوضاع در بخش خصوصی از این هم نگران‌کننده‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهند یکی از مهمترین عوامل مشکل این گروه از هم‌وطنانمان برای داشتن «شغل پایدار»، فقدان آموزش‌های کافی و متناسب با شرایط آنهاست. از این رو، ما تصمیم گرفتیم در جشنواره توان‌تک برنامه «آکادمی حامیسان» را با ثبت نام از توان‌یابان آغاز کنیم.

در این آکادمی، دوره‌های آموزشی پایه و پیشرفته «پاسخگویی در مرکز تماس» طی هشت جلسه در هر دوره ارائه می‌شود و فارغ‌التحصیلان، می‌توانند در بخش مرکز تماس حامیسان و یا مراکز تماس شرکت‌های طرف قرارداد این مجموعه مشغول به کار شوند.

مدیران شرکت برای ثبت نام توان‌یابان در این دوره‌ها ۵۰درصد تخفیف را نیز در نظر گرفته بودند. از این رو، در غرفه حامیسان در جشنواره توان‌تک در کنار فعالیت‌های معمول، به مراجعان توضیحات لازم درباره این گونه کار ارائه شد و از متقاضیان ثبت نام به عمل آمد.

حامیسان اما برای آن دسته از توان‌یابان که از مهارت‌های لازم هم برخوردار بودند، فرم‌های تقاضای کار تدارک دیده بود. آنها می‌توانستند برای حضور در بخش‌های مختلف شرکت از جمله تولید محتوا، درخواست بدهند.

استقبال از یک آشنا

هر چند محیط پرانرژی و دوستانه جشنواره همه حضار را به سر شوق آورده بود، اما تراکم روبروی یک غرفه خاص، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد. توان‌یابان عضو رعد، شاید با کارکنان حامیسان آشنایی نداشتند اما تجربه حضور مستمر و بدون تبعیض دوستانشان در این شرکت موجب شده بود، حتما از غرفه این شرکت بازدید کنند. همین اعتماد باعث شد که در طی روزهای جشنواره، استقبال خوبی از غرفه حامیسان شود به طوری که حدود ۲۰۰ فرم تقاضا برای همکاری از سوی توان‌یابان در غرفه تنظیم شد که تقریبا نیمی از آنها متقاضی حضور در دوره‌های آموزشی نیز بودند.

این اعتماد تنها به مختص به توان‌یابان نبود. به طوری که به دعوت مسئولان برگزاری جشنواره، آقای ایلیا امیری، مدیرعامل شرکت حامیسان به عضویت هیئت داوران اختتامیه جشنواره درآمد.

در مراسم اختتامیه که روز جمعه، بیست‌وچهارم آذرماه برگزار شد، علاوه بر معرفی افراد برتر شرکت‌کننده در کارگاه‌های آموزشی که در حاشیه جشنواره برگزار شد، از چهار استارت‌آپ برتر تقدیر به عمل آمد. موفقیت توان‌یاب‌ها به شرکت در کارگاه‌های آموزشی محدود نمی‌شد بلکه حضور آنها در دو گروه از چهار استارت‌آپ برتر نشان از توجه و همت آنها برای حل مشکلات و مسائل خود و جامعه توان‌یابان بود.

به گفته ایلیا امیری، مهمترین شاخص‌های انتخاب برترین‌ها در بخش مسابقه جشنواره، نوآوری، سادگی، ارتباط محصول با مشکلات توان‌یاب‌ها و اینکه طرح به مرحله عملیاتی رسیده باشد، بودند. همچنین نوع ارائه در بخش مسابقه از دیگر آیتم‌های مؤثر بر انتخاب برترین‌ها بود.