وقتی شما یا همکاران بازاریابی محتوا در تیمتان به یک شکل گرافیکی، عکس و یا فایل ویدئویی از فایل های موجود در مجموعه دیجیتالی تان احتیاج پیدا می کنید، آیا می توانید به سرعت و به درستی این نیاز را برطرف کنید؟ یا سعی می کنید با شخصی که از تمام فایل ها خبر دارد، تماس بگیرید تا به شما کمک کند؟

چگونه متوجه می شوید که به یک متخصص کتابخانه دیجیتال احتیاج دارید؟
اگر کسی از دپارتمان بازاریابی شما وقت زیادی را صرف یافتن عکس می کند، این جا پرچم قرمز است؛ زیرا هیچ شخص دیگری وجود ندارد که بداند چطور باید کتابخانه محتوای شما را راهبری کند. در نتیجه، کارشناس محتوا، ساعت ها صرف ایمیل کردن محتوای دیجیتال به افرادی که تقاضای آن را دارند می کند. اگر کارشناس تولید محتوا به مسافرت برود یا مریض شود یا شرکت شما را ترک کند، شما در دردسر بزرگی خواهید افتاد.
کارشناس تولید محتوا احتمالا از قوانین تبعیت نمی کند. او می تواند به سادگی عکس هایی را بفرستد که قوانین کپی رایت را نقض می کنند. برای همین اگر تیم شما به این شخص متکی است، مخصوصا اگر کتابخانه محتوای شما مملو از داده هایی با قانون کپی رایت شما است، باید به فکر استخدام یک متخصص کتابخانه دیجیتال باشید.

متخصصان کتابخانه محتوای دیجیتال چه کاری انجام می دهند؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه فرقی بین کارشناس تولید محتوا با متخصص کتابخانه دیجیتال وجود دارد؟
متخصصان کتابخانه دیجیتال، فرایند دسترسی به محتوای دیجیتال را مدیریت می کنند و همچنین برای سایرین این امکان را فراهم می کنند که محتوای خود را در دسته بندی های مشخص به کتابخانه اضافه کنند. آن ها همچنین افراد را به منظور نگهداری از سیستم، جهت یکپارچه ماندن آن و همچنین استفاده صحیح از سیستم، آموزش می دهند. برخلاف کارشناس تولید محتوا، متخصص کتابخانه دیجیتال یک سیستم مدیریت اطلاعات را معماری می کند.
متخصص کتابخانه دیجیتال باید طوری سیستم را معماری کند که فایل های تکراری و بلااستفاده در سیستم نباشد، زیرا بسیار دشوار است که بخواهید در میان انبوهی از لباس هایی که هیچ وقت لازمتان نمی شود، به دنبال لباستان بگردید. متخصصان کتابخانه دیجیتال با حذف این گونه فایل ها و همچنین اضافه کردن متادیتاهایی که حاوی توضیحات اضافی برای فایل ها هستند، به این معماری قدرت می بخشند. آن ها می توانند با تحلیل پیوسته محتوای موجود در کتابخانه، فایل هایی که مورد نیاز نمی شوند و مثل علف هرز رشد می کنند را پاکسازی نمایند.

ویژگی های متخصص کتابخانه دیجیتال

اولین ویژگی متخصص دیجیتال، مدرک آکادمیک او است. برخلاف کارشناسان محتوا که اغلب در رشته های بازاریابی و بازرگانی فعالیت کرده اند، متخصص کتابخانه دیجیتال مدرک مدیریت اطلاعات دارد.
دوم این که متخصص کتابخانه دیجیتال می داند که چطور یک محتوا را سازماندهی و توصیف کند. چنین کسی، در زمینه طبقه بندی اطلاعات و فراداده ها مطالعاتی داشته است. فراداده ها همان دسته از اطلاعات و توضیحاتی هستند که محتوای ما را توصیف می کنند.
سوم این که او می داند داده هایی که هر قسمت از شرکت به آن نیاز دارد، کدام هستند و طبق آن، راه های دسترسی برای آن داده ها قرار می دهد. او همچنین می داند عکس هایی که قسمت تحقیق و توسعه وارد سیستم می کند، نباید در دسترس بخش های فروش و بازاریابی قرار گیرد.
برای یافتن متخصصان این امر، از شبکه اجتماعی لینکدین شروع کنید و در آنجا، افراد را با تخصص های علم کتابداری، کتابخانه های دیجیتال، آرشیو ها، فراداده، طبقه بندی، مدیریت محتوا و… جستجو کنید.