هر فرد در موقعیت استرس زا واکنش متفاوتی از خود نشان ‌می‌دهد و عکس‌ العمل متفاوتی دارد، اما ترس و اضطراب در زمان بروز بیماری‌های ویروسی همچون کرونا می‌تواند افراد را در شرایطی سخت و اضطراب آور متفاوتی قرار دهد؛ واقعه‌ای جهانی و اپیدمیک که موجب افزایش سطح استرس در افراد مختلف از جمله کارمندان بخش مرکز تماس شده است و روال کاری آن‌ها را دچار اختلال کرده است.

این بیماری موجب شده تا کارمندان از تجمع در محل کار و برخورد با مشتریان دچار استرس و نگرانی زیادی شوند و از طرفی این استرس روی روند کاری آن‌ها نیز تاثیر بگذارد و عملکرد آن‌ها را ضعیف کند.

در این مقاله قصد داریم تا به شما راهکارهای و تکنیک‌های ساده برای مقابله با استرس و اضطراب ارائه دهیم تا بتوانید راحت تر بر استرس خود غلبه و عملکرد و بهره وری و همچنین اثربخشی کار خود را دوچندان کنید.

-روی زمان حال تمرکز کنید:

به عنوان یک کارمند مرکز تماس ممکن است هر بار در ارتباط با مشتریان و یا پاسخگویی به آن‌ها دچار ترس و استرس شوید. بهتر است فکر کردن به گذشته و همچنین موضوعاتی را که در شما ترس و دلهره ایجاد می‌کنند کنار بگذارید و نگران آینده نیز نباشید. تنها روی زمان حال و کاری که انجام ‌می‌دهید تمرکز کنید. کمی بیشتر استراحت کنید، کمی قدم بزنید و حواس پنجگانه خودتان را در طول روز به کار بگیرید. به همه صداها و بوهای مطبوعی که در اطرافتان وجود دارد توجه کنید و به زیبایی‌هایی که در کنار خود ‌می‌بینید بیشتر دقت کنید. زمانی که روی لحظه حال تمرکز ‌می‌کنید احساس تنش و نگرانی کمتری را تجربه خواهید کرد و بهتر ‌می‌توانید روی کارتان نیز کنترل داشته باشید.

-احساساتتان را بنویسید:

برای اینکه بتوانید به استرس تان غلبه کنید و روی کارتان تمرکز بیشتری داشته باشید، باید حواستان را روی چیزهایی که موجب خوشحالی و سرزندگی تان می‌شود جمع کنید. بهتر است در روز یک دقیقه زمان بگذارید و یک لیست از چیزهایی که در زندگی برای آن ها سپاسگزار هستید، تهیه کنید. مطمئن شوید مواردی را که در مرکز تماس با آن رو به رو هستید نیز جزو لیست قرار داده اید.

دقیق فکر کنید و هرچه که هست را از قلم نیندازید. بهتر است مدتی برای آن وقت بگذارید و روی بخش‌های مثبت زندگی تان کمی فکر کنید. این کار موجب ‌می‌شود تا انرژی بیشتری داشته باشید و جوانب مثبت زندگی را بهتر ببینید.

-راهکار تنفس ۴ در ۴:

بهتر است چند روز برای این که حس بهتری را تجربه کنید، تمرین ۴ در ۴ را انجام دهید. برای این کار ابتدا چشمان خود را ببندید و  بر روی پاها روی زمین بنشینید. سپس به مدت ۴ ثانیه تنها از طریق بینی نفس بکشید، ۴ ثانیه نفس خود را نگه دارید و ۴ ثانیه از دهان خود هوا را خارج کنید و سپس ۴ ثانیه صبر کنید و بعد این کار را ۴ بار تکرار کنید. تنفس چهار در چهار یک تکنیک ساده است که می‌تواند در طول روز موجب مدیریت استرس از بین رفتن احساسات منفی در شما شود.

-کمی آهنگ گوش کنید:

گوش دادن به موسیقی‌های آرام بخش می‌تواند فشار خون شما را کنترل کند و ضربان قلبتان را کاهش دهد و از طرفی موجب کم شدن اضطراب و استرس در شما شود. شما به عنوان کارمند مرکز تماس ممکن است تماس های پر تنشی را تجربه کنید، اگر احساس می‌کنید که بعد از تماس تلفنی پر استرس نیاز به کمی آرامش دارید، بهتر است یک موسیقی آرام و یا کلاسیک برای خود بگذارید تا دوباره به آرامشی که نیاز دارید برسید.

-با همکاران و هم سن و سالان خودتان ارتباط برقرار کنید:

به عنوان یک کارمند مرکز تماس‌ بهتر است بدانید برای مدیریت استرس و اضطراب تان بعد از یک تماس سخت یا جلسه با همکاران نیاز به آرامش دارید و گاهی اوقات هیچ چیز در این شرایط برای شما بهتر از هم صحبت شدن با دوستان و همکاران نزدیک تان نباشد. بهتر است در طول روز برای کاهش استرس کمی برای صحبت کردن با همکارانتان نیز زمان بگذارید تا راحت تر بتوانید لحظات سخت کاری را فراموش کنید و انرژی مضاعفی بگیرید.

-قدرت خندیدن را دست کم نگیرید:

زمانی که احساس می‌کنید کمی ‌به تجدید قوا و انرژی بیشتر نیاز دارید، بهتر است یک جوک بخوانید و یا یک ویدیو خنده دار در اینترنت مشاهده کنید. مطمئن باشید که تنها چند ثانیه بیشتر از شما زمان نخواهد گرفت اما تاثیری که روی استرس و اضطراب شما ‌می‌گذارد، آن قدر محسوس است که خودتان نیز شگفت زده خواهید شد.

-از حرکات کششی استفاده کنید:

ورزش کردن و انجام حرکات کششی یکی دیگر از راهکارهای سریع برای افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز است که موجب می‌شود استرس و اضطراب شما کاهش پیدا کند. می‌توانید در زمان صرف ناهار چند دقیقه پیاده روی کنید، چند حرکت کششی انجام دهید و یا برای چند دقیقه بالا و پایین بپرید. همه این کارها ‌می‌تواند با سرعت زیادی میزان استرس شما را که ناشی از کار کردن در مرکز تماس است، کاهش دهد و در نهایت به آرامشی نسبی دست پیدا کنید.

-کلام آخر:

کار کردن در بخش مرکز تماس‌ پر از تنش و استرس است اما کمک گرفتن از راهکارهایی ساده می‌تواند این استرس را کاهش دهد و شما را آرام‌ تر کند. سعی کنید راهکارهای ارائه شده در این مقاله را به صورت صحیح به کار بگیرید و استرس خود را مدیریت کنید. انجام دادن موارد ذکر شده در این مقاله زمان زیادی از شما نمی گیرد اما می‌تواند تاثیر به سزایی روی عملکرد شما بگذارد. پس حتما امتحان کنید و از نتیجه آن شگفت زده شوید!

 

منبع: talkdesk

برای دریافت خدمات برون سپاری مرکز تماس (کال سنتر) و پشتیبانی تلفنی ۲۴ساعته، با مرکز تماس حامیسان در ارتباط باشید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی همراه اول در رابطه با خدمات ارزش افزوده موبایل می توانید با مرکز تماس حامیسان از طریق شماره ۰۲۱۴۱۹۵۷ به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی ایرانسل در رابطه با خدمات ارزش افزوده موبایل می توانید با مرکز تماس حامیسان از طریق شماره ۰۲۱۴۱۹۵۷ به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی دیوار در رابطه با مشکلات احتمالی در زمینه انتشار آگهی و پرداخت می توانید با مرکز تماس حامیسان از طریق آدرس https://divar.ir/ticket و یا آدرس ایمیل support@divar.ir به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی کافه بازار در رابطه با مشکلات احتمالی در زمینه انتشار برنامه ها و ایرادات درون برنامه ای می توانید با مرکز تماس حامیسان از طریق شماره ۰۲۱۴۱۲۵۳۰۰۰ به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.