اغلب شرکت ها ممکن است برون‌ سپاری کردن کارهایشان را یک فکر خوب بدانند، چون مزیت ‌های فراوانی از نظر عملیاتی، اقتصادی و لجیستیک دارد. اما این مدل کسب ‌و کار هم خطرات خود را دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

شرکت ارائه‌ کننده خدمات ممکن است نتواند تمام گستره‌ پروژه را مدیریت کند. حتی ممکن است مشخص شود که شرکت برون سپاری، پرسنل و مهارت لازم برای انجام امور را نداشته باشد. تمام این ها می تواند خدمات را تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر همه چیز خوب به نظر برسد، کیفیت خدمات ارائه ‌شده توسط شرکت برون ‌سپاری ممکن است پایین ‌تر از انتظار مشتریان شرکت شما باشد که همه این موارد ریسک های فرآیند برون سپاری به شمار می روند.

برای مدیریت چنین خظراتی، مراحل زیر را به موقع اجرا کنید:

  • صحبت در مورد مسائل اصلی:

این قدم را باید در مراحل اولیه برداشت؛ به این صورت که با صحبت در مورد تمام مسائل مرتبط با شرکت برون‌ سپاری شروع کنید. روش‌ های اجرای قرارداد را به شکلی تعریف کنید که موفقیت پروژه هم بر عهده‌ شرکت شما و هم بر عهده‌ شرکت برون ‌سپاری باشد.

  • تقسیم مسئولیت ‌ها:

مدیریت ریسک ها و مسئولیت اجرای دقیق فرآیند باید بین طرفین تقسیم شود. این ‌کار تضمین می کند که هیچ کدام از طرفین از مسئولیت شانه خالی نمی کنند.

  • تضمین دستیابی به اهداف تجاری:

قرارداد برون ‌سپاری باید به شکلی تنظیم شده باشد که یک نتیجه‌ تجاری مشخص را به شما به ‌عنوان یک مشتری بدهد. مطمئن شوید این توافقنامه تبدیل به یک کانال دسترسی به کار ارزان ‌قیمت نشود. ارائه‌کننده‌ سرویس نیز باید اطلاع کافی از اهداف مدل کسب ‌و کاری که شرکت شما قصد دستیابی به آن ‌را دارد، داشته باشد تا بتواند برای کمک به شما در رسیدن به این اهداف، اقدامات مؤثری انجام دهد.

  • استانداردهای کیفی و شاخص ‌های عملکردی تعریف کنید:

 معنی کیفیت برای شرکتتان را مشخص و مستندسازی کنید. همین کار را برای کمیت نیز انجام دهید. به عبارتی دیگر پارامترهای نشان‌ دهنده‌ موفقیت و شکست را تعریف کنید. برای رسیدن به اهداف باید بازه‌ زمانی، شاخص ‌های کلیدی عملکرد (KPI) و پنچ‌ مارک وجود داشته باشد. اگر این شاخص ‌ها رعایت نشوند، باید جریمه ‌ای برایش تعیین شود و دلیل این شکست نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

  • یک دوره‌ی آزمایشی داشته باشید:

باید یک دوره‌ آزمایشی وجود داشته باشد که شرکت برون ‌سپاری بتواند امتحان کند که آیا می ‌تواند از عهده‌ کار بربیاید یا خیر. مدت این دوره می ‌تواند یک ماه، سه ماه یا هر زمان دیگری باشد که مورد توافق طرفین است. در صورتی‌ که فرآیند برون سپاری در طول دوره‌ آزمایشی شکست بخورد، شما همیشه گزینه‌ ارجاع پروژه به یک شرکت دیگر را خواهید داشت. اگر هم از خدمات راضی بودید، آن گاه می ‌توانید قرارداد را نهایی کنید و شرکت ارائه ‌کننده می ‌تواند کار را با تمام قدرت آغاز کند.

  • از انعطاف و سازگاری مطمئن شوید:

 موقعیت ‌های تجاری دائما در حال تحول‌ هستند. این تغییرات هم بر روی شرکت و هم مرکز ارائه ‌کننده‌ خدمات تأثیر می ‌گذارد. به همین دلیل است که باید مدل برون ‌سپاری و روش ‌های اجرای آن منعطف باشند. این مدل‌ ها و روش ‌ها نباید با کوچکترین تغییر، شکست بخورند. روش ‌های اجرا و شرایط برون ‌سپاری باید نسبت به تغییرات مقاوم بوده و با نیازهای شرکت شما همگام باشند.

  • اطمینان از حفظ محرمانگی:

یک قرارداد محرمانگی با شرکت ارائه ‌کننده خدمات برون سپاری امضا کنید. این کار به شما اطمینان می ‌دهد که اطلاعات شرکت شما محرمانه باقی می ‌ماند. برخی فرآیندها وجود دارند که شاید بخواهید برایشان به شرکت ارائه ‌کننده خدمات برون ‌سپاری، دسترسی به اینترانت (شبکه داخلی) و سایر اطلاعات مهم شرکت را بدهید. امضای توافقنامه ‌هایی برای محافظت از این اطلاعات، به نفع خودتان است. برای اطمینان از امن بودن داده‌ هایتان می ‌توانید از شرکت برون ‌سپار بازدید به عمل آورید.

  • اطمینان از نیروی کار مناسب:

شرکت ‌های بسیاری وجود دارند که روی استخدام نیرو برای اجرای پروژه ‌شان توسط شرکت ارائه ‌کننده خدمات برون ‌سپاری اصرار دارند. دلیل این کار این است که این شرکت ها تمایل دارند فقط پرسنلی سر پروژه ‌شان باشند که مهارت های لازم برای نیازهای شرکت را داشته باشند. شما می ‌توانید این ‌کار را همراه با برون ‌سپاری انجام دهید، به ‌خصوص زمانی‌که کارتان نیاز به دانش و مهارت ‌های تخصصی داشته باشد.

در نهایت اگر شما و شرکت برون ‌سپاری همه چیز را از قبل آماده کرده باشید، برای تمام احتمالات برنامه داشته باشید، آن گاه احتمال موفقیت مدل کسب‌ و کارتان به شدت بالا خواهد رفت.

 

منبع: invensis

برای دریافت خدمات برون سپاری مرکز تماس (کالسنتر) و پشتیبانی تلفنی ۲۴ساعته، با مرکز تماس حامیسان در ارتباط باشید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی همراه اول در رابطه با خدمات ارزش افزوده موبایل می توانید با مرکز تماس حامیسان از طریق شماره ۰۲۱۴۱۹۵۷ به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی ایرانسل در رابطه با خدمات ارزش افزوده موبایل می توانید با مرکز تماس حامیسان از طریق شماره ۰۲۱۴۱۹۵۷ به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی دیوار در رابطه با مشکلات احتمالی در زمینه انتشار آگهی و پرداخت می توانید با مرکز تماس حامیسان از طریق آدرس https://divar.ir/ticket و یا آدرس ایمیل support@divar.ir به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی کافه بازار در رابطه با مشکلات احتمالی در زمینه انتشار برنامه ها و ایرادات درون برنامه ای می توانید با مرکز تماس حامیسان از طریق شماره ۰۲۱۴۱۲۵۳۰۰۰ به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید.